tirsdag den 13. december 2011

From Iceland with love!

Jeg er færdig og har haft sweateren på i skole 2 dage. Ja indendørs. Om den er varm? Ja - dejlig skøn og varm. Om den kradser? Nej, ikke det fjerneste efter min smag.





Fakta: Retrosweater model 4 i Hyrdegarn fra www.hjelholt.dk.
Købt i Frøkner og Fruer i Aalborg. I alt 8 nøgler har jeg brugt, som opskriften angiver. Garnet er SÅ lækkert: fremstillet af Gotlandsk pelsuld, merinould og mohair.
Pinde: 4½ til rib og rullekrave, 6 til glatstrik. Opskriften foregiver pind 3½ og 5, men så holdt strikkefastheden simpelthen ikke. Det er første gang i min karriere, jeg har måtte pille op og stikke om pga strikkefastheden. På Hjelholts hjemmeside står, Hyrdegarnet egner sig til pind 6-7..?!? Måske skulle jeg lige have fat i Edith.
Trøjen er vildt lækker. Jeg er meget glad for den. Mange kolleger kom i tanke om, de havde en sweater noget lignende hjemme i skabene - original forstås :) (Jeg bor jo i Nordjylland!)
I går sneg jeg mig til at ligge et billede på Facebook af vidunderet. Straks kom der henvendelse fra ganske uventet kant. En mand spurgte, hvad sådan en herlighed ville koste til ham :) Tror han blev lidt skræmt af garnprisen, men nu må vi se.
Kort efter en henvendelse på en sweater i str. 2 år. Opskriften starter ved 4 år - men man er vel snedig. Og en smule garvet.

17 kommentarer:

Anita Tørmoen sagde ...

Kjempeflott genser. Skikkelig fint mønster også:)

Britta sagde ...

Den er SÅ lækker - og jeg er vildt misundelig... Men jeg egner mig desværre ikke til at strikke den slags; jeg bli'r bare uvenner med alle de tråde... ;)

Go' bedring til jer alle; jeg håber I snart er friske. Ingen har jo lyst og tid til at være syge på denne tid af året...

Knus...

Charlotte sagde ...

Nøøj, hvor er den lækker:-) Jeg må da vist besøge Frøkner og Fruer i Ålborg en gang jeg kommer forbi - det ser ud til at de har lækkerier.

Camilla sagde ...

Du godeste Louis, sikke et fuldstændig fantastisk stykke strik du har præsteret. Dine farveskift er super flotte, der er slet ingen ujævnheder!! Jeg er i fuld gang med ærmerne på min islænder, og selv om jeg gør mig mega umage, så bliver de farveskift altså ret ujævne.... Hvordan i alverden gør du det så flot?

Camilla sagde ...

undskyld, i farten fik jeg ikke sat "e" på Louise..

Lisbeth sagde ...

Den er altså bare flot. Kunne ikke lade være med at kigge på bagsiden, da jeg rørte med fingrene. Flot arbejde, også der :-)
Er Andrea ved at være frisk?
Det undrer mig slet ikke, at der er nogle af dine kolleger, der har en original liggende :-)

Uldbegavet sagde ...

Det er en meget lækker islænder og garnet ser rigtig lækkert ud.
Det er sjovt, at du har kolleger, der stadig har deres islændere liggende, det viser hvor slidstærke og tidløse de er.

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sagde ...

En herlig god gammeldags ullgenser! Liker fargene veldig godt! Ha en fin tid!

Frujensensunikum sagde ...

Hjælp hvor er jeg "misundelig" den ER imponerende flot .....rigtig godt gået Louise...den må jeg altså lave engang.

ps. har fået et brev fra dig mange mange tak.....det har vist været lidt omkring i DK i en lille måned kan jeg se.....nok nissepost :-))

Knus og kram til mine to guldklumper.

kh Jane

Dorthe sagde ...

Ih hvor er du altså bare dygtig :-)

violykke sagde ...

den er da også bare for sej :0)

EnHeberg sagde ...

Tak Anita - jeg var også solgt ved første møde!

Der var nu ikke så mange tråde, Britta, kun to farver af gangen.
Tak for det - nu har Christina lige lagt sig med feber :(

Charlotte: Den er bestemt et besøg værd! Og jeg får ikke reklamebonus ;)

Tusind tak, Camilla. Ja hvordan gør jeg... Tråden hviler op over pegefingeren og mellem pege- og langefinger, mens jeg strikker. Og så sørger jeg for, det ikke er for stramt eller løst, mens jeg strikker. Det er svært at forklare - det ligger i venstre hånd.
Glæder mig til at se din islænder - elsker jo alpacca!

Tak Lisbeth. Det var så hyggeligt lige at få en lille snak :) Andrea er heldigvis ved at være på toppen, men vi andre er nogle skravl! Godt jeg kun har 3 arbejdsdage tilbage... He he, så fik du lige lidt indsiderviden fra HE :)

Tusind tak, Uldbegavet. Jeg er simpelthen også bare så glad for den. Den ligger fremme!
Du har lige præcis ret. Nogle ærgede sig endda over, de havde smidt væk! :/

Du vil også elske den, Jane. Og pind 6 er jo en smal sag.
Rart at høre, Drillenissen er færdig med mit brev :)

Tusind tak, Dorthe.

Tak Lykke - den er så super lækker!

Henny sagde ...

Super flot.

EnHeberg sagde ...

Tak Henny :)

Marie-Louise sagde ...

Hvor er den lækker.

lajoma sagde ...

Superflot - sikke et arbejde, da jeg var teenager i 70'erne var sådan en sweater et must ;) God jul.

Lis sagde ...

Tak for den fine hilsen på min blog.

Jeg har meldt mig som fast læser af din skønne blog.
Hvor er din Islænder bare flot.
Hvorfor har datteren ikke en liggende klar til næste år, når nu du kan :)

Kh. og godt nytår til dig.

Lis