søndag den 24. maj 2009

Søndagsfri

Fri til at gøre lige hvad man vil - fri til at nå en masse.
Dagen starter med, at vi sover længe. Næsten helt til 10. Vi låste lågen efter os i går, da vi kom hjem fra Svends fødselsdag. Så må vi da kunne være i fred! Måske har det givet den nødvendige ro til nattens hvile.
Jeg lister til bageren.
Egentlig har vi ingen planer, men dagens udvikler sig sådan, vi får lavet en hel masse.
Jeg starter på badeværelserne. De bliver gjort rene, og det var tiltrængt. Så har jeg ikke sagt for meget. Preben sætter de 3 bundstykker i i køkkenet. Det er ikke sådan lige til. De passer sådan næsten. Det sidste udløser et større arbejde med vinkelsliberen. Støvsugeren er optaget.
Sengetøjet vaskes. Efterfulgt af kogevask til sidst puder og tæpper fra stuen.
Tæppet i stuen har en løs kant. 120 cm syes fast. Jeg går lidt til og fra, for det er hårdt for fingrene. Godt man ikke er tæppesyerske, tænker jeg. Sætter glas, fade og tallerkner i opvaskemaskinen. Lynprogam. Det skal jo bare skylles. Tilbage til tæppet. Preben er færdig med bundstykkerne. Så kan der blive støvsuget. Han kaster sig over det. Tandbylden driller vist igen nu. Jeg tørrer den nye reol af og får sat porcelæn på plads. Ender med at få tømt 2 kasser. Skønt. Så bliver der tørt støv af. Det var sandelig også tiltrængt. Tæppet er færdigt. Troede jeg. For der er sørme også en løs kant i den anden side!
Computertid. Lidt bogføring. Så er det strikketid. Preben er faldet i søvn. Jeg under ham det godt. Tænk at have sådan en tandbyld... Jeg tørrer alle lædermøblerne af, lægger pudebetræk på igen i stuen. Slutter med at vaske alle gulvene nedenunder.
Dejlig dag.
Så kan jeg vist lige nå at strikke tasken til Tove færdig.
Den snurrer i maskinen nu, så det er ventetid....

Ingen kommentarer: